Portvinsbakt rødkål med kanel, fiken, aprikoser, epler og bringebær

Julen har inntatt casa 2G denne helgen.
Jeg veit det er litt tidlig, men det passa så bra! Det startet allerede på fredag da jeg fant fersk tynnribbe på tilbud, og slo ut håret på Julebord….
I høye heler dro jeg med meg 2 flasker rødvin og bedyret at jeg skulle ta det med ro. Jeg hadde jo masse planer for helga, så redusert lørdag hadde jeg ikke tid til.
Så jada, det er fint det, at jeg hadde en plan mener jeg… for den funka jo, ehe…
Selv om jeg ikke fikk fullført peppekakebakinga, så har jeg ihvertfall laga deigen. (fortsettelse følger)
Ribbemiddag ble det og Appetitt nr 4 inspirerte til ett av tilbehørene, ovennevnte. Ove Martin Alfsen krediteres oppskriften, og jeg DIGGA den!
Til 1 stor kjele trenger du:
1 kg finsnitta rødkål
1/2 dl rødvinseddik
3 dl portvin
100 g tørka fiken, i terninger
100 g tørka aprikoser, i terninger
2 skrelte epler uten kjærnehus, i båter
3 dl frosne bringebær
1 kanelstang
1 ss usalta smør
ribbefett
salt

Kålen finsnittes og legges i en langpanne med fiken og aprikoser, samt eddik og portvin over natten.
Legg i epler, bringebær og kanelstang. Dekk med aluminiumsfolie og bak mør i ovnen på 175 grader i ca 2 timer (1/2 t lenger enn oppskriften, for jeg synes den definitivt trengte det!)
Ha det over i en kjele og la det putre i minst 2 timer til (står heller ikke i oppskriften, men den trenger det!)
Ha i smør, smak til med salt og ha over litt ribbefett for smak og blankhetens skyld.

Kålen får en fin fruktighet over seg og smaker helt vidunderlig til ribbe. Jeg hadde også kokt vanlig surkål, men la det faktisk ikke på tallerkenen engang.
Kanelsmaken skinner igjennom og gir måltidet en litt eksotisk vri! Alfsen anbefaller den også til and, gås, kalkun eller annen vilt, jeg skal nok ha den til romjulskalkuna! Det ble så mye ut av denne, så halvparten legger jeg i fryseren og tar frem til julaften.
For en hærlig tid vi går imøte…
post signature
Dette innlegget ble publisert i Jubelmat, Jul, Tilbehør, Vegetar. Bokmerk permalenken.

14 svar til Portvinsbakt rødkål med kanel, fiken, aprikoser, epler og bringebær

  1. Siw sier:

    Dette så virkelig inbydende og fristende ut! Nå som vi går mot juletider så er dette noe som frister mange. Hadde vært kjempe fint om dette kunne være det første inspirerende innlegget i bloggen min, -vår. Denne bloggen skal jo være etter ønsker og bidrag fra dere. Hadde det vært ok for deg?
    Siw

  2. Linn sier:

    Kjæresten min kommenterte «hvorfor får ikke jeg sånn?». Så her må jeg nok bare gjøre en jobb! Selv om jeg synes det er litt trasig å putte graham's i maten:)

  3. Haakon sier:

    Tusen takk for hyggelig selskap fredag, og det var vel jeg som drakk alt for mye av vinene din, tror jeg er deg skyldig!
    Ble ribbe her også i går, men av en eller annen mystisk grunn så var det helt annet tilbehør her i gården, det nærmeste jeg kom den rødkålen var et veldig trang etter portvin i går kveld, som jeg klarte å motstå… 😉

  4. Hei Therese,

    Vi liker veldig godt din matblogg og din iver og interesse til å skrive om dette. I denne forbindelse vil vi sette stor pris på om du kunne tenke deg å stå på vår blogger outreach liste om dette og tilsvarende tema.

    For tiden holder vi blant annet på med en konkurranse hvor man kan vinne en Quooker – den kokende vannkranen (se http://www.quooker.no for mer info om produktet). Hvis du kunne tenke deg å stå på denne listen, vennligst kontakt Erik Sørflaten på erik.sorflaten@no.mslworldwide.com

    På forhånd takk.

    Med vennlig hilsen
    Erik Sørflaten på vegne av Quooker Norge.

  5. Anonymous sier:

    Hei Therese,

    Du var ikke alene om å ha en litt annen lørdag enn opprinnelige planlagt. Men morsomt var det 🙂

    Førjulsribbe står høyt på Eriks ønskeliste, så neste helg skal dette testes ut uten kuppelhue..

    Klem Marianne

  6. Therese sier:

    Siw: Du er selvsagt velkommen til å linke dette innlegget! :o)
    Linn: Enig i at Grahams er litt flott, men man kan jo bruke en rimeligere portvin 😉
    Takk for det Erik, jeg skal vurdere det.
    Mari og Marianne: Takk for en suveren fredag, det var absolutt verdt det! Regner med at vi sees i kveld, jeg går for Movann 😉 (Movatn…)

  7. Lemonia sier:

    Det så ut som nydelig tilbehør til ribbe. 🙂

  8. Denna rödkålen verkar helt otroligt god. Denna skall jag i alle fall prova och exprementera med 🙂

  9. Siw sier:

    Takk Therese.
    Det vil jeg svært gjerne!!!:-) Da kommer det snart. Du vil garantert få flere tilhengere så flink som du er! Vi andre har mye å hente her…
    Klem S.

  10. Anonymous sier:

    Så deg ikke på Movann ??

    Marianne

  11. Therese sier:

    Lemonia og Hillevi: prøv den ut, jeg tror dere vil digge den like mye som meg!
    Takk for det Siw!
    Mobber du Marianne ? Jeg var full av intensjoner, men ble grepet av en rusten hofte og vond vilje… ;))) he he he, men kan like at du merket mitt fravær i sånt ett eminent selskap!

  12. Ingelill sier:

    Oi, dette må prøves. Så helt fantastisk ut, akkurat som bloggen din =)

  13. Therese sier:

    Oy, for en hyggelig kommentar Igelill, tusen takk!!!!!! :o)

  14. Haakon sier:

    Nå er det i ovnen, det lukter himmelsk (epler og kanel overskygger det meste!!)Litt vann i munnen nå ja!

Legg igjen en kommentar