Rakfisk

Jeg er nybegynner, fersking… Det har ligget i underbevisstheten min i noen år nå, modnet seg og sakte tvunget seg på gjennom hyggelige invitasjoner. Sånne man ikke kan si nei til, ja for eksempel julebord med mammagruppa. Det er rakfisk som står på menyen.
Rakfisk er som regel laget på oppdretts ørret, lagt i tett beholder på høsten med salt og modnet frem til Jul.
Takker Wikipedia for denne opplysningen, og kan samtidig tilføye at Graving er en liknende prosess/behandling, bortsett fra at det går raskere.
Men samtidig er min subjektive oppfatning at dette er tøff mat. Det er ikke mat for kresne eller sarte sjeler og derfor mener jeg at introduksjon bør gjøres varsomt og behagelig.
Jeg registrerer at det finnes hardcore entusiaster der ute, som mener tilbehøret skal være på ett minimum og at det ødelegger for de essensielle smakene i denne fisken.
Jeg mener de komplimenterer fisken på samme måte som en god vin forsterker en matopplevelse!
For det første:
Kjøp fisken fra ett sted som anbefales av andre, som du vet er bra. I mitt nærområde har mange anbefalt Grorud Fisk & Vilt – og jeg kan med min kjære svigerfar (entusiast) bekrefte at vi snakker GOD kvalitet.
Be om ferdige fileter og mild hvis du er fersking som meg!
For det andre
hvis du finhakker tilbehøret så blander alt seg vidunderlig lett i munnen!
For det tredje
Ikke kjimst av de få ingrediensene, kjøp gode potetlefser, Kvitseidsmør og seterrømme!
TILBEHØR
Lefse
Rødløk
Purreløk
Rødbeter fra glass
Seterrømme
Kvitseidsmør
franske småpoteter, mandelpoteter eller Ringerikspoteter
Som sagt så finhakker jeg rødløk, purreløk og rødbeter.
Jeg liker franske småpoteter: kokt i godt saltet vann og blandet inn med en god slump kvitseidsmør.
Fisken skjærer jeg i 3 cm biter og så kan hver og en spise den som man vil… Jeg skjærer også disse opp på tallerkenen  min, plukker ut bein og får den i terninger før den fordeles på lefsa med det andre tilbehøret.
Potetene legger jeg på siden av lefsa og gomler underveis.
En litt kraftig og søt juleøl er veldig godt til, det sies også akevitt.
Dette innlegget ble publisert i Fisk, Forrett, Husmannskost, Jul. Bokmerk permalenken.

8 svar til Rakfisk

  1. Haakon sier:

    Det var vellykket i dag også ja 😉
    Likte svigermor det da? Bildene dine er så utrolig flotte Therese!!

  2. Therese sier:

    Veeeeeldig!
    Erik fikk med seg fiskerestene hjem og Britt bedyret litt forundret at hun synes det var kjempe godt… veldig gøy!
    Tusen tusen takk Mari 😉

  3. Ugla sier:

    Rakfisk er utrolig godt, så lørdag hadde vi det istedet for potetgull – er det da man har tippet over matmessig og blitt litt sær?

    Har du prøvd Rørosrømme?
    Den er utrolig god til.

    Skal sjekke ut Grorud Fisk og Vilt, takk for tips.
    Ha en flott helg!

  4. Therese sier:

    Det støtter jeg, ut med pottis inn med rakfisken 😉 Kanskje litt sært, he he
    Rørosrømme skal jeg prøve meg på neste gang! takk for tipset :)))
    Ha en super helg du også!

  5. Ingelill sier:

    Dette så lekkert ut ! Og gav meg ett spark bak til å bevege meg ut på rakfiskens marker. Blir nok ikke lenge til jeg ikke er rakfiskjomfru anymore. Inspirerende innlegg! =)

  6. Linn sier:

    Det er vel tydeligvis litt sent for meg å begynne på dette prosjektet nå før jul – hvis fisken skal ha ligget siden i høst? Tilbehøret ditt så fantastisk ut – det vil jeg i alle fall prøve selv om det blir med ferdig rakfisk! Og som vanlig blir det hele komplett med flotte bilder.

    Det er jo ikke så mye annet å si enn nam!

  7. swimzy sier:

    Åhh dette ser rett å slett nydelig ut 😀

  8. Har aldri prøvd meg på denne varianten men det ser kjempegodt ut:)

    Akevitten og finhakket rødløk er nesten et måste for meg når det dukes frem til rakfisk:)

    Annica

Legg igjen en kommentar