Asiatisk fiskesuppe

Enklere enn dette kan det knapt bli!
 Og så er det KJEMPEGODT!
Jeg har fått oppskriften av søsters, men klarte ikke dy meg og har justert litt.
Til 2-3 personer:
500 gr laksefilet i terninger
1 liten finhakka løk
1 finhakka fedd hvitløk
1/2 purreløk i skiver
1/2 rød paprika i skiver
1/2 grønn paprika i skiver
1 rød chili, finhakka
safta fra 1/2 lime
1 ss fiskesaus
1 ts curry paste/1 ts chilli krydder
1 boks kokkosmelk (ikke lett varianten! Boks ca 3 dl)
2 ts revet ingefær
Blanke løk, hvitløk og chilli i litt olje i en kjele eller panne. Rør inn curry paste, ha i ingefær, limesaft, fiskesaus og kokkosmelk og kok opp. Ha i paprika og purre. Ha i fisken og la putre på svak varme i ca 5 min. Fisken blir veldig fort ferdig når den er skåret i biter…. Du kan fint bruke torsk, steinbitt, blåskjell og kongereker i kompinasjon hvis man skal lage til mange! Da blir den bare bedre og mer spennende! Jeg kjøpte fin laks (salma), for garantert bra resultat.
Serveres med ris, cashhewnøtter, ett dryss finhakka koriander og godt brød.
post signature
Dette innlegget ble publisert i Asiatisk, Fastfood, Fisk, Hverdagsmiddag, Jubelmat, Suppe. Bokmerk permalenken.

15 svar til Asiatisk fiskesuppe

  1. Camilla sier:

    Mmmmm mat etter min smak. Må prøves!

  2. Therese sier:

    Litt spicy, så jr kommer nok ut i en fart hvis du setter en plett av dette til livs! 😉

  3. Spicy fisk – ingenting er bedre! 🙂

  4. Stine sier:

    Dette blir kveldens rett! 🙂 God helg, go'jenta! 🙂

  5. Therese sier:

    Gled deg go'Stine 😉
    Hvis du vil ha mere suppe ut av det, så tilsett litt vann med hummerfond 😀
    GOD HELG!

  6. Lemonia sier:

    Hei Therese. Du lager så mye god mat at jeg sender deg en liten award, ta en titt på bloggen min. 🙂

  7. Jeg har testet ut suppa og kan slutte meg til anbefalingen 🙂

  8. Tine sier:

    Åh, må lage denne…får vann i munnen ja! Hva slags fiskesaus?

  9. Therese sier:

    Tusen tusen takk Lemonia, jeg stikker innom deg!!!
    Gøy Marianne, kjempe gøy når den faktisk blir testet av andre! ;o)
    Tine; asiatisk fiskesaus er egentlig bare salt… så du kan kjøpe hvilken som helst som heter nettop dette ;))))

  10. Camilla sier:

    Denne retten er prøvd ut. Veldig godt!! Takk for inspirerende side!!
    Klem

  11. Eirin sier:

    Denne slo an! Kommer nok til å stå ofte på menyen framover. 🙂 Takk!

  12. Therese sier:

    Bare hyggelig Camilla og Eirin, takk for at dere legger igjen en kommentar :)))))

  13. Anette sier:

    Jeg skal lage denne til middag i dag, men….. da jeg var på butikken hadde de både rød og grønn curry paste, hvilken skal jeg bruke? Kjøpte grønn jeg, og satser på at det går bra. Har fra før laget den indiske karrigryten og hjemmelagede nanbrød, kjempebrae oppskrifter begge to. Tusen takk 🙂

  14. Therese sier:

    Hei! 🙂
    Jeg brukte rød, men grønn går selvsagt fin fint! Den er vel sterkere enn den røde, så vær forsiktig og smak deg til!
    Tusen takk for koselig tilbakemelding!

Legg igjen en kommentar